Stress? Adem!

In Kundalini Yoga zijn zo goed als alle technieken gebaseerd op ademhaling. Uit die ademhaling halen we immers onze levensenergie of prana. Wanneer je vol prana bent, ben je opgeladen en klaar voor het leven met een positieve geest. Elke yogi probeert te breken met de collectieve moderne gewoonte om onze ademhaling te negeren, en te streven naar bewust ademen.

Onze ademhaling hangt samen met onze emoties en gedachten. Van zodra we ons meer bewust worden van hoe we ademen en hoe we controle over onze ademhaling kunnen krijgen, kunnen we vorm en richting aan ons leven geven. Een van de belangrijkste instrumenten waarmee wordt gewerkt in de Kundalini Yoga, is lang en diep ademhalen. Als ademhalingstechniek is long deep breathing of LDB heel krachtig, want:

  • het werkt op het parasympathische zenuwstelsel en heeft daardoor een ontspannend en kalmerend effect
  • het verhoogt de prana-flow
  • het reduceert en voorkomt de opbouw van toxines in de longen
  • het stimuleert de aanmaak van endorfines die depressie kunnen tegengaan
  • het zorgt voor meer alertheid, energie en een scherpere intuïtie
  • het werkt zuiverend voor het bloed en regelt de pH-waarde van het lichaam, wat helpt om stresserende situaties het hoofd te kunnen bieden
  • het activeert en zuivert de zenuwbanen
  • het helpt om processen van emotionele en fysieke heling te versnellen
  • het ondersteunt het doorbreken van patronen als angst, onzekerheid en verslavingen van allerlei allooi
  • het herprogrammeert onze mentale conditionering rond pijn om op die manier pijn te reduceren of zelfs te elimineren
  • het creëert de kracht en het geduld om te kunnen omgaan met negativiteit en emoties

In tijden van heftige emotie, angst of stress kan je ademhaling gemakkelijk te vlug en oppervlakkig worden. Een essentiële techniek om op die momenten bij je rustige kern te blijven is long deep breathing.

Bij long deep breathing gebruik je de volledige capaciteit van je longen. Het is een ademhaling in drie delen: abdominaal, thoracaal en claviculair. Telkens je inademt, wordt eerst je buik ontspannen en bol. Daarna adem je verder in terwijl je borstkas wijder wordt. Ten slotte ga je zachtjes over naar het laatste deel van de inademing en zetten je sleutelbeentje en schouders uit. Bij het uitademen werk je even bewust en traag, maar in de omgekeerde richting. Je begint met de sleutelbeenderen te ontspannen en leegt daarna langzaam je borstkas. Uiteindelijk trek je je buik in om het allerlaatste zuchtje lucht uit te ademen. Herhaal. Je ademt telkens in en uit door de neus.

Doe deze LDB elke dag – of wanneer de drukte je wat te veel wordt – gedurende 3 tot 31 minuten om het zalige effect ervan ten volle te beleven.

 

Sat nam!

Kundalini Girl

Pin It

stress, ademhaling, prana


Schrijf je in op Kundalini Girl's nieuwsbrief!

Conscious collabs

website door geselle.be | login